Spis treści |
---|
Start |
Poprzednie edycje |


Maciej Burny, PGE S.A.: EU ETS zmierza w stronę systemu para-podatkowego mającego zachęcić do inwestowania w technologie niskoemisyjne
Blisko 150 ekspertów debatowało na temat prawnych regulacji służącym niskoemisyjności energetyki i przemysłu. Market Stability Reserve, problemy związane ze zjawiskiem carbon leakage, regulacje MIFID II, REMIT i EMIR, a także oczekiwania wobec Szczytu Klimatycznego COP21 w Paryżu – to tylko niektóre z tematów analizowanych w trakcie IV edycji Emission & Energy Trading Summit, która odbyła się 26 listopada w Warszawie.

Przedstawiciel KE stwierdził, że MSR to przede wszystkim wstrzymanie aukcji od 2014 roku na kolejne lata oraz zmiany strukturalne w ramach systemu, a także utworzenie Funduszu Modernizacyjnego, który będzie miał na celu wspieranie rozwoju inwestycji niskoemisyjnych, w tym też inwestycji w Polsce. Celem do osiągnięcia jest spadek ilości uprawnień do 2021 r., stopniowo po kilka procent rocznie, do poziomu 50% obecnej ilości uprawnień. Założeniem Funduszu Modernizacyjnego będzie dofinansowanie maksymalnie do 50-60% istniejących kosztów inwestycji modernizacyjnych; w skali komercyjnej. 10% funduszu ma być rozprowadzone w ramach zasady solidarności wśród państw o niższych przychodach i wzroście, a około 310-350 mln uprawnień będą wspierały inwestycje sektora. Wśród mechanizmów wsparcia, które mają funkcjonować po 2020 r. (art. 10C dyrektywy), znajdą się: 10% przychodów z aukcji, środki z Funduszu Modernizacyjnego oraz darmowy przydział emisji.



Michael Steurer, Policy Advisor w EUROCHAMBRES zaakcentował fakt, że Market Stability Reserve to poważna zmiana systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 w Europie. Gdy charakterystyka EU ETS zostanie zmieniona, to trudno będzie mówić o rynku, gdyż na rynku jest zawsze popyt i podaż. W przyszłości system będzie regulowany, odsuwamy się zatem od pierwotnego założenia systemu. Istotnym problemem wciąż pozostaje ucieczka emisji (carbon leakage). Reprezentant Eurochambres stwierdził, że jeśli chcemy obciążać biznes, należy zastanowić się nad tym, jakie będą skutki długoterminowe. Ekspert dodał, że jeśli ETS będzie reformowany w obecnym okresie handlowym, to tak jakby 15 minut przed zakończeniem meczu footballowego zmienić reguły gry. Taki ruch zdecydowanie wprowadza zdenerwowanie wśród graczy. Ekspert uważa, że energochłonne działalności mogą być za bardzo obciążone nowymi zmianami.

Zgodnie z szacunkami Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej, redukcja emisji do 2030 CO2 będzie kosztowała polski sektor energetyczny około 240 mld zł. Maciej Burny dodał, że około 15-20% tych nakładów może być pokrytych z kompensacji. Ekspert uważa, że „mechanizmy kompensacyjne dla Polski w propozycji KE w zakresie rewizji systemu UE ETS nie zneutralizują kosztów polityki klimatycznej dla sektora elektroenergetycznego. Niezbędne nakłady inwestycyjne są nieproporcjonalnie wysokie w porównaniu do wartości derogacji oraz funduszu modernizacyjnego – proponowanych kompensacji dla Polski po 2020 r. Szacujemy, że derogacja i fundusz modernizacyjny (art. 10c i 10d) to maksymalnie 35 mld PLN. Tymczasem nakłady na redukcję emisji w sektorze do 2030 r. o 30% to minimum 240 mld PLN."
„Tym niemniej należy zapewnić odpowiednie wykorzystanie tych mechanizmów przez polski sektor. W tym zakresie należy utrzymać aktualną formułę Krajowego Planu Inwestycyjnego w rozliczeniu darmowych uprawnień z możliwością jego rewizji w trakcie trwania IV okresu rozliczeniowego. Jeśli chodzi o Fundusz Modernizacyjny, to postulujemy znacznie większe uprawnienia dla państw beneficjentów w obszarze wyboru projektów korzystających z tego źródła finansowania" - stwierdził Burny.




Marcin Bruszewski, Dyrektor Działu Prawnego w Fortum Power and Heat uważa, że nowe regulacje oraz ryzyko ograniczenia płynności na rynkach instrumentów pochodnych mogą zaowocować wyeliminowaniem z rynku małych podmiotów zajmujących się działalnością spekulacyjną z uwagi na bardzo daleko idące wymagania, które niebawem zaczną obowiązywać podmioty zajmujące się handlem uprawnieniami do emisji CO2.
"Ponadto działalność spekulacyjna może zostać ograniczona również u dużych podmiotów. Założeniem regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu, jednak pociągnie to za sobą koszty" - poinformował reprezentant Fortum Power and Heat.


Wiceprezes PGE DM zwrócił uwagę, że „istotna kwestia to sytuacja energetyki wiatrowej i efekty nowego systemu wsparcia wprowadzonego ustawą OZE. Dopiero na bazie wyników pierwszych aukcji inwestorzy przystąpią do budowy farm. Ma to niebagatelny wpływ na rynek praw majątkowych. Jeśli system aukcyjny przyniesie zamierzony efekt, logicznie możemy się spodziewać wzrostu cen”.
Marek Król omówił nowe regulacje unijne tj. MIFID II, EMIR, REMIT, MAR i MAD II które znacząco wpłyną na obecny model rynku energii. Nowy pakiet regulacji zakłada, że sektor energetyczny i rynki finansowe będą ze sobą ściśle powiązane. Projektowane dyrektywy regulujące rynki finansowe obejmą swym odziaływaniem również rynek energii i produktów powiązanych. W obliczu powyższych wymogów prawnych koncepcja domu maklerskiego jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla podmiotów w ramach Grupy Kapitałowej PGE S.A. jak i pozostałych kontrahentów.

Ramming stwierdził, że dla uczestników rynku kluczowe jest zaufanie do systemu, a wprowadzenie MSR było dobrym krokiem, który przywrócił to zaufanie, a także pozytywnie wpłynęło na kwestię elastyczności podaży. Politycy zwracają uwagę, że MSR szykowany był w perspektywie nie na rok 2020 czy 2030, a na rok 2050. Zdaniem przedstawiciela Commerzbanku ETS jest bardzo dobrym systemem – wydajny kosztowo, gwarantuje zadane limity i jest neutralny z punktu widzenia technologii i systemów wsparcia. Ramming przypomniał też, że w 2005 roku przed kryzysem finansowym system ETS wyglądał inaczej z uwagi na inną sytuację, dziś sytuacja się zmieniła – mamy większy nacisk na regulacje niwelujące ryzyko.
Dr. Stefan Pankoke z BaFin omówił w swoim wykładzie zagadnienia z zakresu MIFID II, które wpłyną na cały rynek energetyczny w Europie i poza nią - wyłączenie działań pomocniczych, które definiują czy dany podmiot będzie miał obowiązek uzyskania licencji w ramach MIFiD oraz ograniczenie pozycji i sprawozdawczości. Ekspert przedstawił strukturę wyłączeń pomocniczych, które można podzielić na dwa warunki do spełnienia (przynajmniej teoretycznie), aby można było określić czy dany podmiot objęty jest regulacjami MIFID II.
Wdrożenie MIFID II będzie opóźnione w niektórych obszarach, ponieważ rynki są bardzo zróżnicowane. Legislatorom bardzo trudno znaleźć rozwiązania dobre zarówno dla małych jak i dużych podmiotów oraz uzgodnić wspólne rozsądne cele. Ekspert zwrócił uwagę, że nie zawsze od razu osiągamy założone cele i istnieje duże prawdopodobieństwo, że doczekamy się poprawek omawianych regulacji. W zakresie działań w ramach wyłączenia pomocniczego planowane jest wdrożenie ogólnej zasady: ta sama działalność - te same warunki. Każdy kto handluje instrumentami pochodnymi powinien podlegać zasadom MIFID II. Wyłączeniom od tej zasady podlegają podmioty wytwarzające energię oraz duzi konsumenci energii. Ekspert wyjaśnił kiedy można być objętym wyłączeniem. Pierwszym warunkiem jest sytuacja, kiedy działalność pomocnicza jest mała w stosunku do udziału w rynku, a drugi dotyczy przypadku, jeżeli działalność handlowa stanowi działalność pomocniczą do działalności głównej.
Pankoke podkreślił, że normy emisji określa 8 klas aktywów dotyczących instrumentów pochodnych. Klasy te determinują, czy dane przedsiębiorstwo zajmujące się handlem towarami będzie podlegało obowiązkowi uzyskania licencji MIFiD. Określenie całkowitego udziału w rynku jest dużym wyzwaniem, ponieważ MIFiD I określa wyłączenia w określonych ramach czasowych. Ekspert wyróżnił 3 rodzaje uprzywilejowanych transakcji: między grupowe transakcje tworzące rynek, działania związane z obniżeniem ryzyka (zmniejszające ryzyko komercyjne) i wynikające z głównej działalności, którym jest wytwarzanie energii.
Michael Steurer z EUROCHAMBRES zwrócił uwagę na fakt, że na całym świecie widać trend wprowadzania podobnych systemów handlu emisjami i/lub opodatkowania emisji węglowych. Główną różnicą między ETS i innymi systemami jest to, że nie wiele jest systemów krajowych i ponadnarodowych, które ograniczałyby limity emisji. Nigdzie poza Europą nie istnieje system oparty w 100% na aukcji. Ekspert zwraca uwagę, że niektóre systemy są dużo mniej przejrzyste niż ETS (np. chiński system raportowania jest trudny do analizy i zintegrowania z ETS). Eurochambres proponuje, żeby przychody z aukcji emisyjnych mogły być reinwestowane na korzyść przedsiębiorstw w pełnej wysokości.
Choć obecnie nierealne jest stworzenie globalnego systemu handlu emisjami, to długofalowo powinniśmy dążyć do zrealizowania takiej ambicji – stwierdził Steurer.
Artykuł zostały przygotowany w oparciu o wykłady i materiały z IV edycji międzynarodowej konferencji "Emission & Energy Trading Summit", która 26 listopada 2015 r. została zorganizowana przez zespół CBE Polska.
Generalnym Partnerem wydarzenia była Polska Grupa Energetyczna S.A.
W konferencję zaangażowały się również: Saga Commodities (Wystawca) i Vertis Environmental Finance (Sponsor przerwy kawowej), Komisja Europejska, Urzęd Regulacji Energetyki, NFOŚiGW, BaFin, Fortum, Platts, Latvenergo, Elektrum, Areto, Commerzbank oraz kancelaria prawnicza Domański Zakrzewski Palinka. Profesjonalne symultaniczne tłumaczenie wydarzenia zapewniła firma Bireta.
Honorowi Patroni: Ministerstwo Gospodarki, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, IFIEC Europe, Konfederacja Lewiatan, Instytut na rzecz Ekorozwoju oraz EUROCHAMBRES.
Patroni medialni: Oil Gas & Energy Law, Power Market Review, Enerope, Carbon Pulse, The Energy Industry Times, Biznes Alert, ogrzewnictwo.pl, inzynieria.com, Paliwa i Energetyka, ioze.pl, Magazyn Gospodarczy Fakty, cire.pl, Polish Market, Magazyn Business Site oraz BizPoland.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz zaangażowanym w wydarzenie partnerom i patronom. Zachęcamy do dzielenia się z nami wnioskami oraz do uczestnictwa w kolejnych, organizowanych przez nas spotkaniach.
- Zespół CBE Polska


















































































































































































































































































