Szanowni Państwo,
zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie przedsiębiorstwa wodno kanalizacyjne mają obowiązek ustalania taryf na zasadach określonych w Ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Wniosek taryfowy stanowi podstawę zatwierdzanych przez organ regulacyjnych taryf – czyli właściwych Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Jego właściwe sporządzenie jest kluczowym elementem w procedurze zatwierdzania taryf. W praktyce czas poświęcony na dokładne przeanalizowanie danych i ich odpowiednie zaprezentowanie we wniosku, pozwala znacząco skrócić okres weryfikacji prowadzonej przez organ regulacyjny.
Jak zatem sporządzić taryfę uwzględniając wymogi prawa oraz interesy własne i odbiorców? Jak nie narazić się na kontrolę ? Co zrobić by w taryfie pokrywać koszty nie tylko najbardziej pilne i niezbędne, ale również te związane z inwestycjami, modernizacją i rozwojem infrastruktury? Jakie są planowane zmiany regulacyjne, które będą wpływ na metodologię sporządzania taryf? Na te i inne pytania odpowiedział nasz ekspert podczas specjalistycznych warsztatów „Praktyczne aspekty sporządzania taryf dla wody i odprowadzania ścieków” , który odbyły się w dniu 20 listopada 2019 roku w Warszawie.
Wśród najważniejszych tematów warsztatów:
Do udziału w warsztatach zapraszaliśmy reprezentantów przedsiębiorstw wod-kan, w tym:
jak również:
W spotkaniu brało udział liczne grono praktyków reprezentujących sektor. Serdecznie dziękujemy za udział i współpracę przy wydarzeniu.
Zespół CBE POLSKA
REJESTRACJA UCZESTNIKÓW, PORANNA KAWA
Podstawy prawne zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w 2019 r.
art. 24a-24h oraz art. 26 i art. 27 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1437)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. z 2018 r. poz. 472)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. 2002 Nr 8, poz. 70)
Definicje i pojęcia ustawowe
ścieki
niezbędne przychody
taryfa
taryfowa grupa odbiorców usług
Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
rola regulaminu
charakter prawny
organ właściwy do przyjęcia i projektodawca
zakres regulacji regulaminu i wpływ na działalność przedsiębiorstwa
PRZERWA KAWOWA
Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
rola wieloletniego plan rozwoju i modernizacji urządzeń́ wodociągowych i kanalizacyjnych
zasada ochrony odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen
nakłady inwestycyjne i sposoby finansowania planowanych inwestycji
uwzględnianie dokumentów dotyczących zagospodarowania przestrzennego
optymalizacja kosztów
Wniosek taryfowy
rozporządzenie
terminy opracowania
uzasadnienie wniosku
Ceny i stawki opłat w taryfie różnicujące grupy taryfowe
Grupy taryfowe odbiorców usług związanych z zaopatrzeniem w wodę̨
Grupy taryfowe odbiorców usług związane z odprowadzaniem ścieków
Ustalanie stawek opłat za przyłączenie do sieci i za przekroczenie parametrów jakościowych ścieków,
dopuszczalność ustalania opłaty przyłączeniowej
dopuszczalność ustalania opłaty za przekroczenie parametrów
orzeczenia sądowe, stanowisko Ministerstwa, Wód Polskich
Ujęcie w taryfie dla ciepła zwrotu z zaangażowanego kapitału – kluczowe uwarunkowania
Zaangażowany kapitał stanowiący podstawę wynagrodzenia – WRA
Średni ważony koszt kapitału – WACC
Kwota zwrotu z zaangażowanego kapitału możliwa do ujęcia jako element przychodów planowanych na pierwszy rok stosowania taryfy stanowiących podstawę kalkulacji cen i stawek opłat
Przykład obliczeniowy
Kalkulacja ceny ciepła wytwarzanego w skojarzeniu z energią elektryczną metodą wskaźnikową (sposób uproszczony) po wprowadzeniu zmian w Rozporządzeniu taryfowym
Możliwość zwiększenia wskaźnika referencyjnego „Xc” w zależności od wielkości możliwej produkcji ciepła w źródle
Zróżnicowanie od 1 kwietnia 2019 r. dopuszczalnego wskaźnika wzrostu przychodów ze sprzedaży ciepła
Przykład obliczeń uwzględniający wprowadzone zmiany w rozporządzeniu
Decyzje organu regulacyjnego
procedura wydawania decyzji – Kodeks postępowania administracyjnego
czynny udział strony
środki prawne w przypadku bezczynności
decyzja pozytywna
decyzja odmowna i nałożenie obowiązku
Ogłoszenie i wejście w życie taryfy
Odwołanie od decyzji i skarga do sądu
zarzuty odwoławcze
wpływ odwołania na obowiązywanie decyzji
wymogi formalne skargi
Opłaty za wody opadowe i roztopowe
materia poza taryfowa
ścieki a wody opadowe
regulamin zasad korzystania z usług publicznych
ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA I ROZDANIE CERTYFIKATÓW UCZESTNICTWA
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim, ukończył studia podyplomowe „Kontrola jakości stosowania prawa przez organy samorządu terytorialnego” na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2009 -2019 członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. W latach 2012-2015 pracował w administracji rządowej. Prowadzi indywidualną praktykę zajmującą się doradztwem dla samorządu terytorialnego i klientów indywidualnych. Doświadczony trener i wykładowca szkoleniowy.