20
Listopada
ŚR.

III edycja. Praktyczne aspekty sporządzania taryf dla wody i odprowadzania ścieków

Szanowni Państwo,

zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie przedsiębiorstwa wodno kanalizacyjne mają obowiązek ustalania taryf na zasadach określonych w Ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.  Wniosek taryfowy stanowi podstawę zatwierdzanych przez organ regulacyjnych taryf – czyli właściwych Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Jego właściwe sporządzenie jest kluczowym elementem w procedurze zatwierdzania taryf. W praktyce czas poświęcony na dokładne przeanalizowanie danych i ich odpowiednie zaprezentowanie we wniosku, pozwala znacząco skrócić okres weryfikacji prowadzonej przez organ regulacyjny.

Jak zatem sporządzić taryfę uwzględniając wymogi prawa oraz interesy własne i odbiorców? Jak nie narazić się na kontrolę ? Co zrobić by w taryfie pokrywać koszty nie tylko najbardziej pilne i niezbędne, ale również te związane z inwestycjami, modernizacją i rozwojem infrastruktury? Jakie są planowane zmiany regulacyjne, które będą wpływ na metodologię sporządzania taryf? Na te i inne pytania odpowiedział nasz ekspert podczas specjalistycznych warsztatów „Praktyczne aspekty sporządzania taryf dla wody i odprowadzania ścieków” , który odbyły się w dniu 20 listopada 2019 roku w Warszawie.

Wśród najważniejszych tematów warsztatów:

  • Jaki status posiadają Wody Polskie w zakresie taryf dla wody i ścieków?
  • Kto i kiedy powinien złożyć wniosek taryfowy i z czego składa się wniosek taryfowy?
  • W jaki sposób Wody Polskie weryfikują wnioski taryfowe, jak wygląda postępowanie w tej sprawie? Kto jest stroną takiego postępowania?
  • Co podlega ocenia Wód Polskich, a co analizie?
  • Jakie rodzaje decyzji mogą wydać Wody Polskie w stosunku do złożonego wniosku taryfowego ? Jak można kwestionować rozstrzygnięcia Wód Polskich?
  • Czy taryfy mogą wejść w życie z mocy prawa?
  • Co to jest taryfa tymczasowa?
  • Kiedy zatwierdzone taryfy wchodzą w życie?
  • Czy zatwierdzone taryfy można zmienić?
  • Jak gromadzić dane potrzebne do prawidłowego sporządzenia wniosku taryfowego ?
  • Jak prawidłowo ustalać niezbędne przychody i dokonać ich alokacji na grupy odbiorców?
  • Co to jest niepodzielony zyska z lat ubiegłych i jak on wpływa na taryfy?
  • Jak prawidłowo wypełnić tabele załączane do wniosku taryfowego?

Do udziału w warsztatach zapraszaliśmy reprezentantów przedsiębiorstw wod-kan, w tym:

  • Kadrę zarządzającą
  • Osoby zajmujące się sporządzaniem taryf
  • Pracowników działów odpowiedzialnych za ewidencjonowanie kosztów, ich planowanie:
  • Ekonomistów
  • Głównych księgowych
  • Dyrektorów finansowych
  • Kontrolerów kosztów

jak również:

  • Pracowników urzędów gmin oraz zakładów budżetowych, spółek gminnych zajmujący się opracowywaniem wniosków taryfowych

W spotkaniu brało udział liczne grono praktyków reprezentujących sektor. Serdecznie dziękujemy za udział i współpracę przy wydarzeniu.

Zespół CBE POLSKA

Program wydarzenia

9:00 - 9:30

REJESTRACJA UCZESTNIKÓW, PORANNA KAWA

9:30 – 11:00

Podstawy prawne zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków w 2019 r.

art. 24a-24h oraz art. 26 i art. 27 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1437)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 lutego 2018 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryfy oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz.U. z 2018 r. poz. 472)
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz.U. 2002 Nr 8, poz. 70)

Definicje i pojęcia ustawowe

ścieki
niezbędne przychody
taryfa
taryfowa grupa odbiorców usług

Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków

rola regulaminu
charakter prawny
organ właściwy do przyjęcia i projektodawca
zakres regulacji regulaminu i wpływ na działalność przedsiębiorstwa

11:00 - 11:30

PRZERWA KAWOWA

11:30 - 13:00

Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków

rola wieloletniego plan rozwoju i modernizacji urządzeń́ wodociągowych i kanalizacyjnych
zasada ochrony odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen
nakłady inwestycyjne i sposoby finansowania planowanych inwestycji
uwzględnianie dokumentów dotyczących zagospodarowania przestrzennego
optymalizacja kosztów

Wniosek taryfowy

rozporządzenie
terminy opracowania
uzasadnienie wniosku

Ceny i stawki opłat w taryfie różnicujące grupy taryfowe

Grupy taryfowe odbiorców usług związanych z zaopatrzeniem w wodę̨
Grupy taryfowe odbiorców usług związane z odprowadzaniem ścieków

Ustalanie stawek opłat za przyłączenie do sieci i za przekroczenie parametrów jakościowych ścieków,

dopuszczalność ustalania opłaty przyłączeniowej
dopuszczalność ustalania opłaty za przekroczenie parametrów
orzeczenia sądowe, stanowisko Ministerstwa, Wód Polskich

13:00 - 13:40

Ujęcie w taryfie dla ciepła zwrotu z zaangażowanego kapitału – kluczowe uwarunkowania
Zaangażowany kapitał stanowiący podstawę wynagrodzenia – WRA
Średni ważony koszt kapitału – WACC
Kwota zwrotu z zaangażowanego kapitału możliwa do ujęcia jako element przychodów planowanych na pierwszy rok stosowania taryfy stanowiących podstawę kalkulacji cen i stawek opłat
Przykład obliczeniowy
Kalkulacja ceny ciepła wytwarzanego w skojarzeniu z energią elektryczną metodą wskaźnikową (sposób uproszczony) po wprowadzeniu zmian w Rozporządzeniu taryfowym
Możliwość zwiększenia wskaźnika referencyjnego „Xc” w zależności od wielkości możliwej produkcji ciepła w źródle
Zróżnicowanie od 1 kwietnia 2019 r. dopuszczalnego wskaźnika wzrostu przychodów ze sprzedaży ciepła
Przykład obliczeń uwzględniający wprowadzone zmiany w rozporządzeniu

13:40 - 16:00

Decyzje organu regulacyjnego

procedura wydawania decyzji – Kodeks postępowania administracyjnego
czynny udział strony
środki prawne w przypadku bezczynności
decyzja pozytywna
decyzja odmowna i nałożenie obowiązku

Ogłoszenie i wejście w życie taryfy

Odwołanie od decyzji i skarga do sądu

zarzuty odwoławcze
wpływ odwołania na obowiązywanie decyzji
wymogi formalne skargi

Opłaty za wody opadowe i roztopowe

materia poza taryfowa
ścieki a wody opadowe
regulamin zasad korzystania z usług publicznych

16:00

ZAKOŃCZENIE SZKOLENIA I ROZDANIE CERTYFIKATÓW UCZESTNICTWA

Jakub Kornecki - zdjęcie

Jakub Kornecki

Radca prawny

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim, ukończył studia podyplomowe „Kontrola jakości stosowania prawa przez organy samorządu terytorialnego” na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2009 -2019 członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie. W latach 2012-2015 pracował w administracji rządowej. Prowadzi indywidualną praktykę zajmującą się doradztwem dla samorządu terytorialnego i klientów indywidualnych. Doświadczony trener i wykładowca szkoleniowy.

Nasi klienci

obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek