13
Marca
ŚR.

II edycja. Taryfy dla ciepła i nowe zasady ewidencji księgowej

Szanowni Państwo,

zgodnie z obowiązującymi przepisami wszystkie przedsiębiorstwa energetyczne (także przedsiębiorstwa nie podlegające obowiązkowi uzyskania koncesji) mają obowiązek ustalania taryf na zasadach określonych w ustawie Prawo energetyczne. Stanowi ono, że przy opracowywaniu taryfy dla ciepła przedsiębiorstwo winno uwzględnić następujące zasady z art. 45:

  • taryfa dla ciepła powinna zapewniać pokrycie uzasadnionych kosztów działalności przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie: wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji lub obrotu ciepłem, kosztów modernizacji, rozwoju i ochrony środowiska
  • taryfa dla ciepła powinna zapewniać ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen
  • różnicowanie cen i stawek opłat określonych w taryfach dla ciepła dla różnych grup odbiorców powinno być stosowane wyłącznie ze względu na uzasadnione koszty spowodowane realizacją świadczenia, o ile przepisy nie stanowią inaczej
  • stawki opłat za usługi przesyłowe powinny być skalkulowane w taki sposób, aby udział opłat stałych za świadczenie usług przesyłowych na wytwarzaniu w łącznych opłatach za te usługi dla danej grupy odbiorców nie był większy niż rzeczywisty udział kosztów stałych w całości kosztów wytwarzania (rozporządzenie z 2010 r.)

Nieprecyzyjne zapisy zarówno samego Prawa Energetycznego jak i rozporządzeń wykonawczych powodują, iż praktyka w zakresie kalkulacji taryf jak i późniejszy proces zatwierdzania stawiają przedsiębiorstwa energetyczne w dość niewygodnej sytuacji.

Podstawowym elementem wniosku taryfowego są koszty uzasadnione dotyczące działalności przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie prowadzonej działalności. Definicja kosztów uzasadnionych stwarza realne problemy zarówno dla przedsiębiorstw jak i regulatora. Stosowana przez regulatora praktyka nie pozwala również ujmować planowanych kosztów odsetek w przypadku gdy przedsiębiorstwu w trakcie procesu taryfikacji wygasła umowa kredytowa, a nowej umowy jeszcze nie zawarto z bankiem finansującym.  Kwestionowane przez URE są również koszty finansowe wynikające z kredytów obrotowych, które nie posiadają sprecyzowanych rat i odsetek.

Bardzo istotnym elementem jest kwestia zwrotu z zaangażowanego kapitału i prawnych możliwości jego wykorzystania w praktyce. Pomimo legislacyjnych możliwości kalkulowania w taryfach zwrotu z zaangażowanego kapitału w praktyce przedsiębiorstwa napotykają duże trudności w skutecznym egzekwowaniu swoich praw w tym zakresie. Rozporządzenie wykonawcze w sposób bardzo ogólny reguluje sposób jego obliczania.

Każde z przedsiębiorstw powinno dołożyć wszelkich starań aby opracować najlepszy model ustalania taryf uwzględniający zarówno potrzeby własne, wymogi prawa i PURE, jak również zapewniający odbiorcom bezpieczny komfort cieplny przy jednoczesnym zachowaniu możliwie najniższego poziomu cen. Biorąc pod uwagę nowe zasady wprowadzone przez PURE względem zwrotu z kapitału na lata 2013 – 2015, wymogi ustawy o efektywności energetycznej i obowiązki względem CO2 – opracowanie „taryfy doskonałej” nie jest prostą sprawą.

Dodatkowym i niebagatelnym wyzwaniem dla branży, które będą miały wpływ na proces taryfowania są zmiany wprowadzone nowelizacją art. 44 ustawy − Prawo energetyczne które weszły w życie 1 stycznia 2014 roku. Wprowadził je wrześniowy tzw. mały trójpak i dotyczą nowych obowiązków w zakresie prowadzonej sprawozdawczości finansowej, które zgodnie z nowym brzmieniem podlegają badaniu w przyszłym roku. Mając na względzie wagę wprowadzonych zmian, warto zagadnieniu temu poświęcić nieco więcej uwagi i zastanowić się, jak nałożone przepisami tej ustawy obowiązki mają, czy raczej muszą, realizować przedsiębiorstwa.
Prezes URE w ramach postępowania taryfowego ma bowiem prawo wezwać przedsiębiorstwo energetyczne do przedstawienia sprawozdań finansowych, o których mowa w art. 44 u-Pe. Organ też w przypadku stwierdzenia, w toku toczącego się postępowania w sprawie zatwierdzenia taryfy, że przedstawiona do zatwierdzenia taryfa nie spełnia wymagań stawianych przez  art. 44-46 u-Pe, może na mocy art. 23 ust. 2 pkt 2 tej ustawy żądać od przedsiębiorstwa energetycznego dostosowania przedstawionej taryfy pod względem zgodności z zasadami  określonymi w art. 44-46 u-Pe. W wypadku, gdy przedsiębiorstwo odmówi zmiany przedstawionej taryfy celem dostosowania jej do ww. wymagań, wówczas Prezes URE − zgodnie z dyspozycją art. 47 ust. 2 − odmówi jej zatwierdzenia z uwagi na jej niezgodność z zasadami i przepisami, o których mowa w art. 44-46. Podsumowując, należy stwierdzić, że brak zbadanego przez biegłych sprawozdania finansowego, zgodnie z dyspozycją zawartą w znowelizowanym art. 44 u-Pe może być podstawą odmowy zatwierdzenia taryfy.

Jak zatem sporządzić taryfę uwzględniając wymogi prawa oraz interesy własne i odbiorców? Jak nie narazić się na kontrolę URE? Co zrobić by w taryfie pokrywać koszty nie tylko najbardziej pilne i niezbędne, ale również te związane z inwestycjami, modernizacją i rozwojem infrastruktury? Jakie są planowane zmiany regulacyjne, które będą wpływ na metodologię sporządzania taryf? Jak poprawnie realizować wymogi dotyczące rachunkowości i uwzględniać postanowienia znowelizowanego art. 44 PE dotyczącego sprawozdawczości finansowej?  Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci podczas II edycji specjalistycznego warsztatu „Taryfy dla ciepła i nowe zasady ewidencji księgowej”, który odbył się w dniu 13 marca 2014 roku w Warszawie i zgromadził grono ponad 120 uczestników.

Zespół CBE POLSKA

Dr Pawel Bogusławski - zdjęcie

Dr Pawel Bogusławski

Ekspert niezależny

Doktor nauk technicznych na Wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Urzędu Regulacji Energetyki, m. in. Dyrektor Wschodniego Oddziału Terenowego URE z siedzibą w Lublinie. Autor artykułów o tematyce związanej z ciepłownictwem i taryfowaniem ciepła. Od 2008 r. członek Rady Programowej konferencji Rynek Ciepła REC w Nałęczowie. Autor artykułów o tematyce związanej z ciepłownictwem i taryfowaniem ciepła publikowanych w Biuletynie URE, Rynku Energii, Nowej Energii,Instalu

Tomasz Bagiński - zdjęcie

Tomasz Bagiński

Partner, MSG-e Sp. z o. o.

Praktyk w zakresie doradztwa w branży ciepłowniczej z ponad 10 letnim doświadczeniem. Wyspecjalizowany w przygotowywaniu wniosków taryfowych oraz w prowadzeniu procesów administracyjnych zatwierdzania taryf przed Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki. Wspomaga przedsiębiorstwa w konstruowaniu planów rzeczowo – finansowych. W swojej karierze zawodowej współtworzył również strategie funkcjonowania przedsiębiorstw ciepłowniczych jako niezależny ekspert. Kierował projektami wdrażania narzędzi klasy Business Intelligence w przedsiębiorstwach z sektora ciepłowniczego. Ukończył Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie oraz Podyplomowego Studium Rachunkowości i Finansów na tejże uczelni. Uczestniczył w pracach zespołu roboczego przy Izbie Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie uczestniczył w pracach legislacyjnych nad zmianami ustawy Prawo Energetyczne oraz towarzyszących jej rozporządzeń.

Nasi klienci

obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek
obrazek